BMI:n tarkistus tapahtuu helposti webistä saatavalla laskurilla

painoindeksin alentaminenPainoindeksi on eräs useimmiten hyödynnetyistä kaavoista yli -ja alipainon tarkkailemisessa.

Jakamalla ihmisen paino pituuden toisella potenssilla saadaan painoindeksi. Pahin heikkous tällä indeksillä on epäilemättä se, ettei se ota laskuihin mukaan ihmisen ruumiinrakennetta.

Päärynän muotoinen keho jossa saattaa olla enemmänkin rasvaa, on huomattavasti kiinteää, lihaksikasta sekä treenattua kehoa keveämpi. Lihaskudos painaa siis enemmän kuin kehon rasva. Henkilöt, joilta lihasmassaa löytyy enemmän saattavat siis olla bmi:n mukaan yli normaalipainon, vaikka vartalon rasva olisi lähellä nollaa.

Vanhusten, lasten tai erityisen lihaksikkaiden ihmisten arviointiin painoindeksi ei siis sellaisenaan sovi. Ketkä kaikki indeksiä voivat sitten käyttää?

Yleisessä tiedossa olevista mittaustavoista painoindeksi on vähiten kehno määritelmä.

Pituuskasvun tuottamaa painonlisäystä pyritään tasaamaan laskemalla pituustekijä toiseen potenssiin.

Tutkija Pertti Kukkonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta paljastaa painoindeksin näyttävän helposti liikapainoa lihaksikkaiden miesten kohdalla.

Uudempia mittaustapoja etsitään

alhainen painoindeksi

– 25 liian korkean painon rajana on useille miehille aika alhainen. Pienikokoisen naishenkilön tapauksessa ylipainon raja-arvo voi toisaalta olla hieman liian korkea. Rajana 25 on määritetty ylimääräisen painon rajaksi n. 1960 luvun loppupuolella, mutta selvä liikapainon raja 30 toimii hyvin sekä mieshenkilöille että naisihmisille, Kukkonen paljastaa.

Tämän takia WHO onkin kokoamassa työryhmää, jonka tutkimuksen aiheena on miettiä parempia raja-arvoja. Kulttuurillisten eroavaisuuksien johdosta esimerkiksi afrikkalaisille ja länsimaalaisille säädetään uniikit, toisistaan eroavat rajat.

Oli miten oli Body Mass Index eli painoindeksi ilmoittaa meille normaaleille ihmisille suuripiirteisesti, missä päin ollaan painokilojen kohdalla. Siinäkin tapauksessa, että painoindeksi näyttäisi ylipainoa voit nopeasti varmistaa vartalopeiliin kurkkaamalla, että onko kyse lihaskasvusta vaiko liian suuresta rasvapitoisuudesta.

– Mittanauha on melko toimiva apuväline. Elämäntavat on syytä pistää remonttiin siinä tapauksessa, että naisihmisellä vyötärön ympärys ylittää 80 cm ja miehellä 90 cm. Tai jos peili näyttää suuren mahan, lienee mahasta parasta yrittää eroon lisäämällä liikkumista, Kukkonen sanoo.

Monenlaiset elämäntavoista kumpuavat sairaudet (esim. kakkostyypin diabetes sekä sydänsairaudet) lienevät läntisen maailman väestön huomattavin terveydellinen ongelma. Hakeutumalla terveempiin elämäntapoihin sekä tarkkailemalla bmi:tä voitaisiin länsimaalaisten henkilöiden hyvinvointia lisätä helposti.

Vyötärön ympärysmitan mittaaminen

laiha nainenMikäli bmi viittaa liikapainoon, pystytään vyötärön ja lantion ympärystän avulla tarkistamaan, millä tavalla mahdollinen ylimääräinen kehon rasva on levinnyt elimistössä. Vyötärön ympärysmitta käy jo yksinään hyvänä mittana.

Vyötäröalueen lihavuuden varmistaa iso ympärysmitta. Monesti kasvaneen verenpaineen sekä aineenvaihdunnan ongelmien alulle panijaksi paljastuukin vyötärön alueen rasvakerros.

Oikeana pidetty paikka vyötärön ympärystän tarkastamiseen löytyy kyljen kaaren ja suoliluun harjanteen keskikohdan paikkeilta. Asiantuntijoiden mukaan sairausriski on kohonnut, jos vyötärön ympärysmitta mieshenkilöllä on yli 90 cm sekä naisihmisellä yli 80 cm.

Jos lopputuloksesta tarvitsee saada entistäkin tarkempi voidaan myös lantion ympärys ottaa huomioon tarkistamalla se lantion leveimmästä kohdasta. Erityisesti ikääntyviltä lantio-vyötärösuhde paljastaa ylimääräisen painon varmemmin kuin painoindeksi. Nämä laskelmat on vaivatonta tehdä terveystarkastuksen aikana tai sitten vaikka itse kaikessa rauhassa kotona.

Uusi blogi avattu!

Blogin tarkoituksena on toimia henkilökohtaisena motivaation lähteenä omalla matkallani kohti terveempää elämää. Toivottavasti pystyn tarjoamaan tietoa ja innoitusta myös muille painonsa kanssa kamppaileville ihmisille.laihdutus

Olen 34 vuotias naisihminen Itä-Suomesta ja olen ollut lähes koko ikäni ylipainoinen. Erottuani pitkäaikaisesta kumppanistani päätin, että nyt on muutoksen aika. Aijon laittaa elämäntapani kuntoon ja aloittaa säännöllisen liikunnan. Pyöräily ja uinti ovat itselleni mieluisimpia. Näin kevään ollessa tuloillaan onkin hyvä kantaa fillari ulos kellarista ja viedä huollettavaksi, kesällä sitten alkaa myös uintiharrastus.

Eiköhän tämä tästä, en ole tietotekniikan kanssa mikään guru, mutta katsotaan mitä tästä tulee..🙂